Felanmälningar under arbetstid 06 325 4187 | utanför arbetstid 06 325 4151, 040 725 7900
Vaasan vesi, vähäkyrön vesitorni

Aktuellt

Takaisin

Kommer det inte vatten ur kranen? Vi informerar om vattenavbrott också med textmeddelande

Kommer det inte vatten ur kranen? Information om vattenavbrott kan fås till telefonen.

Vasa Vatten har i juni 2023 tagit i bruk en textmeddelandetjänst som används till att skicka störningsmeddelanden samt i våran kundbetjäning.

Störnings- och krismeddelanden skickas automatiskt till invånare i Vasa som fyllt 16, vars telefonnummer och adresser är offentliga. De offentliga telefonnumren täcker ca 60 % av Vasas adresser.

Vasa Vatten har nu tagit i bruk en QR-kod, som gör registreringen lättare. En QR-kod är en länk, som leder direkt till nätsidan https://www.vaasanvesi.fi/web/sv/tekstiviestipalvelu. Med mobiltelefons kamera pekar man på QR-koden, länken leder direkt till nätsidorna.

Du bör registrera dig i sms-tjänsten på våran nätsida om du har förbjudit din operatör att lämna ut ditt telefonnummer och adress, eller om ditt telefonabonnemang är hemligt, prepaid eller registrerat till en annan plats än ditt hem. Med registreringsformuläret kan du registrera fler än en adress, t.ex. adressen till ditt jobb, din sommarstuga eller till en närstående.

Genom registrering försäkrar du dig om att störnings- och krismeddelanden når dig!

 

 

*****

Vasa Vatten tar i bruk en textmeddelandetjänst fr.o.m. 14.6.2023

Vasa Vatten tar i bruk en textmeddelandetjänst. Tjänsten används till att skicka störningsmeddelanden samt i våran kundbetjäning. Du kan få textmeddelandena till din mobil och/eller din e-post eller som ljudmeddelanden till din fasta telefon.

Störningsmeddelanden skickas automatiskt till invånare i Vasa som fyllt 16, vars telefonnummer och adresser är offentliga. Om ditt telefonnummer inte är offentligt, men du vill motta meddelanden, kan du registrera det i tjänsten. Du kan även registrera fler än en adress, till exempel adressen till ditt jobb, din sommarstuga eller en närstående. Med hjälp av registreringsblanketten kan man även avregistrera sig ur tjänsten om man inte vill motta meddelanden.

Huvudsakligen skickar vi störningsmeddelanden, d.v.s. meddelanden om störningar som påverkar vattendistributionen. Som invånare kan du få ett meddelande om t.ex. vattendistributionen plötsligt måste avbrytas på din adress p.g.a. läckage eller om vi blir tvungna att stänga av vattnet inför planerade servicearbeten. När vi reparerar läckage får du meddelande genast när vi stänger av ditt vatten. Ett sådant meddelande kan du få även under natten.

Krismeddelanden innehåller information om vattenkontamineringar. I sådana fall meddelar vi om vattnet måste kokas på din adress, eller om det råder ett totalförbud att använda kranvattnet. Krismeddelanden skickas dygnet runt.

Vasa Vatten kan skicka enskilda textmeddelanden till sina kunder, t.ex. samtalsbegäran.


Läs mera från här samt registreringen (fr.o.m. 14.6.2023): https://www.vaasanvesi.fi/web/sv/tekstiviestipalvelu