Administration och tekniska tjänster
I Vasaregionen finns ett avsevärt samarbete över kommungränserna då det gäller vattenförsörjning och avloppsvattenrening. Vasa Vatten förser en del av Korsholm med rent vatten, samt tar emot avloppsvatten från delar av både Korsholm och Malax. Allt som allt betjänar vi över 70 000 invånare.
I samband med kommunsammanslagningen år 2013 blev Lillkyros vattenförsörjning en del av affärsverket Vasa Vatten.
Ekonomi och administration, kundbetjäning och fakturering
Till vattenverkets uppgifter hör också mycket annat än endast byggande och teknik.
Vår mångsidiga kundtjänst tar hand om bl.a. anslutningsavtal, fakturering och informering. Vasa Vatten strävar till att kunna tillgodose sina kunders behov, med målet att uträttandet av ärenden hos oss, görs så smidigt och problemfritt som möjligt.
Också olika utvecklingsprojekt hör till det dagliga arbetet. Servicen utvecklas hela tiden för att tjänsterna skall motsvara kundernas krav i ett föränderligt samhälle.
Bild: Christoffer Björklund
Tekniska tjänster
Serviceområdet för tekniska tjänster tar hand om upprätthållandet och anläggandet av Vasa Vattens kostsammaste del dvs. vatten- och avloppsnätet.
Vattenförsörjningsnätet är en central del av samhällsstrukturen och kring den byggs allt annat upp. Ledningsnätets kondition påverkar i hög grad renvattenkvaliteten och att avloppsvattnet utan störningar leds bort från kunderna. Vattenförsörjningsnätet måste fungera felfritt dygnet runt hela året, därför har vi jourtjänst 24 h/d.
Längden på Vasas vatten- och avloppsnätverk
år 2023 var 1597 km.
1023 km stamvattenledningar och 574 km stamavloppsledningar.
Som ett långt rör skulle det sträcka sig ända från Vasa till Düsseldorf!
Nätverkstjänster
Tekniska tjänster -serviceområdet omfattar nätverkstjänster och anslutningstjänster. Nätverkstjänsterna ansvarar för anläggandet och upprätthållandet av Vasa Vattens vatten- och avloppsnätverk. Nätverkstjänsterna tar hand om arbetsbeställningar av bl.a. anslutningsarbeten eller installering av vattenmätare. Vid behov anlitar vi även privata enreprenörer.
Vid saneringar har vi nästan helt gått över till "No-Dig" metoden (relining). No dig-metoden går ut på att man sjuter in (eller drar) en ny, lite mindre ledning, in i den gammla ledningen som behöver saneras. På detta vis undviker vi att gräva upp gator, vilket innebär stora ekonomiska besparingar, samt en mindre belastning på miljön. Andra fördelar är även minskade trafik- och bullerstörningar.
Största delen av vårt arbete omfattar mångsidig kundbetjäning, vattenmätning, reparering av fastigheternas husledningar och lösning av kundernas problem. Utvidgning av ledningsnätet görs i huvudsak i samarbete med Stadsmiljösektorn och genom konkurrensutsättande av privata jordbyggnadsenterprenörer.
Anslutningstjänster
Anslutningstjänsterna sköter ärenden som angår anslutandet till nätverken; anslutningsuppgifter, anslutnings- och bruksavtal, anslutningsavgifter. Teamet ansvarar även för dokumenteringen och upprätthållandet av nätverksinformationen samt Vasa Vattens verksamhetsområden. Vi levererar nätkartor på begäran.
Stadens kommunalteknik tog över ansvaret för dagvattenledningarna år 2015.
Uppdaterad 04.07.2024